Journal
Just published: Palais de Tokyo. Art politics and aesthetics in the 20th and 21st century
Volume 22 of the Warburg-Haus Studies
Palais de Tokyo. Kunstpolitik und Ästhetik im 20. und 21. Jahrhundert
by Benjamin Fellmann
September 2019, ISBN 978-3-11-062373-4 (gebunden), 978-3-11-062661-2 (eBook), € [D] 69,95
Language: German
Since the beginning of the 20th century, the monumental Palais de Tokyo in Paris has been a seismograph for the role of contemporary art in international perspectives and its public place in society. Today, as one of the largest art centers in Europe, it is one of the world’s leading exhibition venues. Conceived in intellectual exchanges in the context of the League of Nations and planned as a state-of-the-art museum building in the »world capital of art«, the Palais de Tokyo was built on the occasion of the 1937 world’s fair for both a museum of the state and one of the city.
This first comprehensive monograph shows how France’s first state museum of modern art became a global center of contemporary art and art theory, drawing on a vast amount of source material. The Musée national d’Art moderne, the 1937 World Exposition, the occupation and post-war period, the genesis of the Centre Pompidou in response to the Palais de Tokyo, the experimental Musée d’Art et d’Essai, the Institut des Hautes Études en Arts Plastiques and ambitions for a national center of photography and film since the 1980s are some of the key elements of this history up to the emergence of the contemporary institution and theories of relational aesthetics and participatory art.
Neuerscheinungen
Das Archiv William S. Heckscher – Humanist, Ikonologe, Künstler / Artist Talk mit Antje Seeger
Führung mit Karen Michels und Benjamin Fellmann und Begegnung mit der Dresdner Künstlerin und Kuratorin Antje Seeger
Im Rahmen des Jahresthemas 2019 »Die Künste im technischen Zeitalter« fand am Donnerstag, den 25. April um 17 Uhr unter der Leitung von Karen Michels und Benjamin Fellmann ein Besuch zur Einführung in Leben und Werk des Kunsthistorikers William S. Heckscher und seines Archivs im Warburg-Haus…
Die Künste im technischen Zeitalter / Universitätsjubiläum 2019 / William Heckscher
Verzettelt und Vernetzt. Erwin Panofsky und William Heckscher
Eine Online-Ausstellung
Anlässlich seines 125. Geburtstags präsentieren wir hier einige Fotos, Dokumente und Aufzeichnungen zu Erwin Panofsky (30. März 1892 – 14. März 1968) – und studentische Arbeiten, die sich dem Archiv seines Schülers William Heckscher widmen. Im Rahmen des Seminars “Verzettelt und…
Erwin Panofsky / William Heckscher
Ablagemoral und Textproduktion
Seminare zu Gast in Archiven
Am 22. November waren Studierende der beiden um historische Methoden kreisenden Seminare “Politische Ikonographie, politische Ikonologie” und “Vom Fremdwerden der Begriffe” der Leuphana Universität Lüneburg zu Gast im Warburg-Haus. Neben Geschichte und Geschick des Hauses und der…
Politische Ikonographie / William Heckscher
“Die Genesis der Ikonologie”
William Heckschers Vortrag in Bonn 1964
„Iconology – Method – is there a method?!?” – notierte William Heckscher auf einem jener typischen querformatigen Zettelchen, die er häufig für seine Aufzeichnungen verwendete. Das Papier ist Teil eines kleinen Konvoluts ähnlicher Blätter, die Heckscher zusammen mit Manuskripten,…
William Heckscher