Journal
Die Künste im technischen Zeitalter II
Schwerpunktthema 2020
With the establishment of the Kulturwissenschaftliche Bibliothek Warburg and the development of a set of instruments that takes art and images seriously as bearers of social, cultural and political significance across times and spaces, the scholars around Aby Warburg in Hamburg established art history as a modern science of cultural studies. For Warburg, as a technophile, the view of cultural forms of expression was always also one of the relationship between art, media and technical knowledge, up to the present. This interdisciplinary interest provides the occasion for the two-year focus topic at the Warburg-Haus to investigate the topicality of Warburg’s methodological heritage and, focusing on the relationship between art and technology, to take up innovative impulses and methodological reflections that continue to inspire to this day.
In the first half of 2020, the Warburg-Haus lectures will focus on Hans Blumenberg’s work on technology and art, on the occasion of the great philosopher’s centenary this year; on the architectural design of subway stations in Europe in the second half of the 20th century as a central feature of the infrastructural appearance of modern metropolises; and, in the lecture of this-year’s holder of the Warburg professorship, on pictorial worlds of visual experiences in Hamburg and German painting as well as Italian art of the late Trecento and early Quattrocento (Birgit Recki, Frank Schmitz, Christopher Wood). The lectures are framed by a program of cooperation events. In April, in cooperation with the Kunsthaus Hamburg, the exhibition Ah humanity! of filmmakers Véréna Paravel and Lucien Castaing-Taylor from Harvard University’s Sensory Ethnography Lab shall provide the occasion for a curator’s guided tour of the exhibition followed by a panel discussion at the Warburg-Haus. In May, thanks to a cooperation with Flexibles Flimmern – The mobile cinema, a film screening of Paravel/Castaing-Taylor’s major work Leviathan (2012) is planned in the reading room, and in June, in cooperation with the Hamburgische Wissenschaftliche Stiftung and publishing house Klett-Cotta, an evening with Ernst Kantorowicz is to take place on the occasion of the publication of the German edition of Robert E. Lerner’s biography of the internationally influential historian and medievalist, with translator Thomas Gruber, Villa I Tatti Florence, Barbara Picht, ZfL Berlin, and Christopher Wood, New York University.
Die Künste im technischen Zeitalter II
Stellenausschreibung am Warburg-Haus: Wissenschaftliche Mitarbeit im Projekt Digitalisierung, Erfassung und Online-Publikation des Bildindex zur Politischen Ikonographie
Bewerbungsschluss 31.03.2020
Die Universität Hamburg ist als Exzellenzuniversität eine der forschungsstärksten Universitäten Deutschlands. Mit ihrem Konzept der „Flagship University“ in der Metropolregion Hamburg pflegt sie innovative und kooperative Verbindungen zu wissenschaftlichen und außerwissenschaftlichen…
Politische Ikonographie
DFG fördert Kooperationsprojekt: »Bildindex zur Politischen Ikonographie« wird digital
Kooperationsprojekt von Warburg-Haus Hamburg, Deutsches Dokumentationszentrum für Kunstgeschichte – Bildarchiv Foto Marburg & Thüringer Universitäts- und Landesbibliothek Jena
Bilder haben Macht – nicht zuletzt in der Politik. Der »Bildindex zur Politischen Ikonographie« im Warburg-Haus in Hamburg umfasst mehr als 200.000 Bilder aus den Bereichen Politik und Sozialgeschichte. Ein Kooperationsprojekt zur Digitalisierung dieses Bestandes fördert die Deutsche…
Politische Ikonographie
Führung mit Prof. Martin Warnke und Benjamin Fellmann: Das Warburg-Haus und der Bildindex zur Politischen Ikonographie
In Kooperation mit dem Denkmalverein Hamburg
Am Samstag, den 26. Januar führten Martin Warnke, ehemaliger Leiter des Warburg-Hauses, Herausgeber von Aby Warburgs “Bilderatlas Mnemosyne” und Benjamin Fellmann, wissenschaftlicher Koordinator des Warburg-Haus, die Besucher durch das Warburg-Haus, seine Bibliotheken und Archive und…
Aby Warburg / Die Künste im technischen Zeitalter / Politische Ikonographie / Universitätsjubiläum 2019
Ablagemoral und Textproduktion
Seminare zu Gast in Archiven
Am 22. November waren Studierende der beiden um historische Methoden kreisenden Seminare “Politische Ikonographie, politische Ikonologie” und “Vom Fremdwerden der Begriffe” der Leuphana Universität Lüneburg zu Gast im Warburg-Haus. Neben Geschichte und Geschick des Hauses und der…
Politische Ikonographie / William Heckscher
Affekt und Bild
Ein Seminar der Leuphana-Universität Lüneburg zu Gast
Studierende der Leuphana Universität Lüneburg waren mit Martin Warnke, Professor für digitale Medien und Kulturinformatik, im Rahmen des Seminars „Methoden der digitalen Bildwissenschaft“ zu Gast im Warburg-Haus. Bei einer Tour durch das Haus lernten die Studierenden das Konzept der…
Politische Ikonographie / Warburg-Professur