Journal

Just published: Memorial Landscapes. World Images East and West
Mnemosyne. Warburg International Seminar Papers, Volume 6
edited by Uwe Fleckner, Yih-Fen Hua and Shai-Shu Tzeng
December 2020, ISBN 978-3-11-065646-6, € [D] 69,95. English
As an everyday fact and an object of artistic design, landscape is a central category of human experience. Political, social, cartographic, and economic, but also philosophical and aesthetic references define historically changing concepts of landscape, which are considered here from both a Western and Asian perspective. Nature is staged as a space of experience in artworks, and the »memorial landscapes« thus created are examined based on examples of Asian, European, and American painting from the Middle Ages to the modern age. A look is thus taken at aspects of the formation of national and cultural identity, the transnational transfer of concepts of landscape, and political, religious, and legal, as well as medical references.
Compiled in the context of the international Warburg seminar Memorial landscapes. World images East and West, this volume goes back to the sessions held in 2016 and 2017, in which doctoral candidates and young academics discussed their work. The seminar was held in Taipei from September 26 to 30, 2016, and in Hamburg from April 3 to 7, 2017, in joint cooperation of Universität Hamburg / Aby Warburg Foundation, Hamburg, with National Taiwan Normal University and National Taiwan University, Taipei.
- The publication in the Mnemosyne. International Warburg Seminar Papers series
- International Warburg Seminar Memorial Landscapes
- Report on the Warburg Seminar in Taipei, part I, by Isabella Augart (in German)
- Report on the Warburg Seminar in Taipei, part II, by Isabella Augart (in German)
- Memorial Landscapes in Hamburg, report by Li-Chun Lee (in German and Chinese)
Neuerscheinungen / Warburg-Kolleg

Das Archiv William S. Heckscher – Humanist, Ikonologe, Künstler / Artist Talk mit Antje Seeger
Führung mit Karen Michels und Benjamin Fellmann und Begegnung mit der Dresdner Künstlerin und Kuratorin Antje Seeger
Im Rahmen des Jahresthemas 2019 »Die Künste im technischen Zeitalter« fand am Donnerstag, den 25. April um 17 Uhr unter der Leitung von Karen Michels und Benjamin Fellmann ein Besuch zur Einführung in Leben und Werk des Kunsthistorikers William S. Heckscher und seines Archivs im Warburg-Haus…
Die Künste im technischen Zeitalter / Universitätsjubiläum 2019 / William Heckscher

Verzettelt und Vernetzt. Erwin Panofsky und William Heckscher
Eine Online-Ausstellung
Anlässlich seines 125. Geburtstags präsentieren wir hier einige Fotos, Dokumente und Aufzeichnungen zu Erwin Panofsky (30. März 1892 – 14. März 1968) – und studentische Arbeiten, die sich dem Archiv seines Schülers William Heckscher widmen. Im Rahmen des Seminars “Verzettelt und…
Erwin Panofsky / William Heckscher

Ablagemoral und Textproduktion
Seminare zu Gast in Archiven
Am 22. November waren Studierende der beiden um historische Methoden kreisenden Seminare “Politische Ikonographie, politische Ikonologie” und “Vom Fremdwerden der Begriffe” der Leuphana Universität Lüneburg zu Gast im Warburg-Haus. Neben Geschichte und Geschick des Hauses und der…
Politische Ikonographie / William Heckscher

“Die Genesis der Ikonologie”
William Heckschers Vortrag in Bonn 1964
„Iconology – Method – is there a method?!?” – notierte William Heckscher auf einem jener typischen querformatigen Zettelchen, die er häufig für seine Aufzeichnungen verwendete. Das Papier ist Teil eines kleinen Konvoluts ähnlicher Blätter, die Heckscher zusammen mit Manuskripten,…
William Heckscher