Journal
Dynamics of Form
Focus topic 2023
Cultural and artistic forms as well as forms shaping societies forms are not firm and fixed, but always in motion. They emerge under particular conditions and they stabilize, establish and change across different times and cultural spaces. The question of the dynamics of forms allows us to pay closer attention to the forces at work in their migration and transmission. What is the relationship between their intrinsic potentials and the external influence of actors in changing historical, social, or political contexts? And how do art and culture reflect changes in their forms? Problems of form in the very literal sense are to be investigated, that is, geneses and adaptations, which possibly allow for insights into their dynamic preconditions precisely where the forms remain incomplete, or dissolve. What special role, then, do ephemeral, elusive, or distorted forms play? What cultural power do forms unfold in images and ideas? With these questions, the thematic focus invites to question theoretical traditions of form reflection and to discuss concrete artistic and cultural (non-)forms.
Research into the emergence and reproduction of forms as well as their flexibility and elasticity has a long tradition at the Warburg-Haus in Hamburg. With his philosophy of symbolic forms, Ernst Cassirer laid the foundation for a philosophy of human culture; Aby Warburg investigated the medial conditions of the distortion and transformation of pictorial formulas in the process of migratory movements. These traditions have been and are being continued in the projects ›Bilderfahrzeuge‹ (BMBF) on the materiality of pictorial traditions, in the project of digitizing the ›Image Index of Political Iconography‹ (DFG) as well as in the Centre for Advanced Studies ›Imaginaria of Force‹ (DFG), in which dynamic conceptions of the arts are discussed.
The program of scientific lectures and conferences takes place in close cooperation with the NOMIS research group ›Traveling Forms‹ (University of Konstanz) and the DFG-Centre for Advanced Studies ›Imaginaria of Force‹.
Dynamiken der Form
Das Archiv William S. Heckscher – Humanist, Ikonologe, Künstler / Artist Talk mit Antje Seeger
Führung mit Karen Michels und Benjamin Fellmann und Begegnung mit der Dresdner Künstlerin und Kuratorin Antje Seeger
Im Rahmen des Jahresthemas 2019 »Die Künste im technischen Zeitalter« fand am Donnerstag, den 25. April um 17 Uhr unter der Leitung von Karen Michels und Benjamin Fellmann ein Besuch zur Einführung in Leben und Werk des Kunsthistorikers William S. Heckscher und seines Archivs im Warburg-Haus…
Die Künste im technischen Zeitalter / Universitätsjubiläum 2019 / William Heckscher
Verzettelt und Vernetzt. Erwin Panofsky und William Heckscher
Eine Online-Ausstellung
Anlässlich seines 125. Geburtstags präsentieren wir hier einige Fotos, Dokumente und Aufzeichnungen zu Erwin Panofsky (30. März 1892 – 14. März 1968) – und studentische Arbeiten, die sich dem Archiv seines Schülers William Heckscher widmen. Im Rahmen des Seminars “Verzettelt und…
Erwin Panofsky / William Heckscher
Ablagemoral und Textproduktion
Seminare zu Gast in Archiven
Am 22. November waren Studierende der beiden um historische Methoden kreisenden Seminare “Politische Ikonographie, politische Ikonologie” und “Vom Fremdwerden der Begriffe” der Leuphana Universität Lüneburg zu Gast im Warburg-Haus. Neben Geschichte und Geschick des Hauses und der…
Politische Ikonographie / William Heckscher
“Die Genesis der Ikonologie”
William Heckschers Vortrag in Bonn 1964
„Iconology – Method – is there a method?!?” – notierte William Heckscher auf einem jener typischen querformatigen Zettelchen, die er häufig für seine Aufzeichnungen verwendete. Das Papier ist Teil eines kleinen Konvoluts ähnlicher Blätter, die Heckscher zusammen mit Manuskripten,…
William Heckscher