Journal
Warburg Professorship 2023
Barbara Baert, Leuven
The Aby Warburg Foundation and the Warburg-Haus are delighted to announce that Barbara Baert, Professor in Art History at the KU Leuven, is a guest at the Warburg-Haus since the end of February! Until the end of May, she will live and work in Hamburg. In May, she will hold the festive Warburg Professorship lecture in the context of this year’s annual focus topic, »Dynamics of Form«.
Barbara Baert (1967) is Professor in Medieval Art, Iconology, and Historiography at KU Leuven. Her work links knowledge and questions from the history of ideas, cultural anthropology, and philosophy, and shows great sensitivity to cultural archetypes and their symptoms in the visual arts. Her work has been honored with several awards, among which the prestigious Francqui Prize for Human Sciences in 2016. She was invited as a guest professor at numerous universities in Europe, Japan, and the United States. Barbara Baert was a fellow at the Internationales Kolleg für Kulturforschung und Medienphilosophie (IKKM) of the Weimar Bauhaus Universität (2015), the Istituto di Studi Avanzati of the Università di Bologna (2018), the Institute for Advanced Study in Princeton (2019), and the Center of Excellence BildEvidenz of the Freie Universität Berlin (2020). In 2021 she was the holder of the James Loeb Lecture at ZIKG in Munich.
Among her recent books are: Signed PAN. Erwin Panofsky’s (1892-1968) »The History of Art as a Humanistic Discipline« (Princeton, 1938) (Peeters Publishers), 2020; From Kairos to Occasio along Fortuna. Text / Image / Afterlife (Brepols & Harvey Miller), 2021; The Gaze from Above. Reflections on Cosmic Eyes in Visual Culture, (Peeters Publishers), 2021; Petrifying Gazes. Danaë and the Uncanny Space, (Peeters Publishers), 2021; and Looking Into the Rain. Magic-Moisture-Medium, (De Gruyter), 2022.
At the Warburg-Haus Barbara Baert is preparing her book Closer to the Marshes. Myth, Method & Medium.
Lecture
Tuesday, May 9th, 2023, 7 pm
»Rocks and Tears. Niobe’s Fate as Dynamics of Form«
Warburg-Professur
Das Archiv William S. Heckscher – Humanist, Ikonologe, Künstler / Artist Talk mit Antje Seeger
Führung mit Karen Michels und Benjamin Fellmann und Begegnung mit der Dresdner Künstlerin und Kuratorin Antje Seeger
Im Rahmen des Jahresthemas 2019 »Die Künste im technischen Zeitalter« fand am Donnerstag, den 25. April um 17 Uhr unter der Leitung von Karen Michels und Benjamin Fellmann ein Besuch zur Einführung in Leben und Werk des Kunsthistorikers William S. Heckscher und seines Archivs im Warburg-Haus…
Die Künste im technischen Zeitalter / Universitätsjubiläum 2019 / William Heckscher
Verzettelt und Vernetzt. Erwin Panofsky und William Heckscher
Eine Online-Ausstellung
Anlässlich seines 125. Geburtstags präsentieren wir hier einige Fotos, Dokumente und Aufzeichnungen zu Erwin Panofsky (30. März 1892 – 14. März 1968) – und studentische Arbeiten, die sich dem Archiv seines Schülers William Heckscher widmen. Im Rahmen des Seminars “Verzettelt und…
Erwin Panofsky / William Heckscher
Ablagemoral und Textproduktion
Seminare zu Gast in Archiven
Am 22. November waren Studierende der beiden um historische Methoden kreisenden Seminare “Politische Ikonographie, politische Ikonologie” und “Vom Fremdwerden der Begriffe” der Leuphana Universität Lüneburg zu Gast im Warburg-Haus. Neben Geschichte und Geschick des Hauses und der…
Politische Ikonographie / William Heckscher
“Die Genesis der Ikonologie”
William Heckschers Vortrag in Bonn 1964
„Iconology – Method – is there a method?!?” – notierte William Heckscher auf einem jener typischen querformatigen Zettelchen, die er häufig für seine Aufzeichnungen verwendete. Das Papier ist Teil eines kleinen Konvoluts ähnlicher Blätter, die Heckscher zusammen mit Manuskripten,…
William Heckscher